op Gepost in de categorie dialoogplein

Zijn motivatie om aan een betere wereld te werken kreeg een flinke boost toen campuspartner John van Balen, initiator van Dialoogplein Nederland en Platform Wereldwinkel.nu de dialoog begeleidde tussen vier jonge, sociale ondernemers en Monique van Dam, oprichter van One World Citizens en initiatiefnemer van het eerste Centre for Climate Education & Entrepreneurship, eveneens gevestigd op de campus. John schreef dit artikel over het stevige fundament dat is gelegd voor een verdere samenwerking.

Living Legends

Als Platform Wereldwinkel.nu werken we hard om Wereldwinkels toekomstbestendig te maken. Eén van de thema’s om vernieuwing op gang te brengen is de verbinding met jongeren. We raakten geïnspireerd door ‘Bigger than us’, een documentairefilm die gaat over zeven toegewijde jongeren die, verspreid over de hele wereld, zijn gefilmd hoe zij gepassioneerd en zonder grenzen werken aan een betere wereld. Living Legends worden ze ook wel genoemd. Na het zien van de film kwamen we op de vraag: kunnen we als wereldwinkels in Nederland onze eigen zeven inspirerende jongeren vinden en die een podium geven? Zouden jongeren daar wat voor voelen? Wat is hun beeld van ons? Hoe kun je het samenwerken zo inrichten dat het internationale karakter van wereldwinkels en de impact op een duurzame, betere verdeling van welvaart wordt versterkt?

Duurzame artikelen

Voor dat laatste, internationale perspectief, deed Monique van Dam mee aan de dialoog. Ze maakte alvast een bruggetje door drie jonge ondernemers uit Rwanda ‘mee te nemen’ die zichzelf via Zoom kort introduceerden. Er werd op Campus Landgoed Zonheuvel een stevig fundament gelegd om samen te werken aan een betere wereld. Het was een inspirerende middag met deze jonge ondernemers die duurzame artikelen produceren en werken met mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Taarten van afvalfruit en -groenten, bloknootjes van weggooi papier, artikelen van gebruikte stoffen en bijzondere thee; ze maken de meest mooie, duurzame producten. Wil je ook onder de indruk raken? kijk dan eens op Green Side, Het Theezaakje, Trash’ure Taarten en Fraenck.

Reizende winkel

Met de ordening van de STAP-dialoog verkenden we samen de huidige situatie in alle openheid. We onderzochten welke beelden er zijn van het wat stoffige imago van de Wereldwinkel en tegelijk de warme betrouwbaarheid en degelijkheid. Bij onze jongere gesprekspartners ontstond verbazing over de resultaatgerichtheid en actiegerichtheid. Het zijn complimenten die we graag ontvangen, maar de belemmerende factoren die aan ons imago kleven moesten we ook erkennen. Door die gedachten in deze oriëntatie-dialoog bij elkaar te brengen, ontwikkelde zich in korte tijd aansprekende intenties. Bijvoorbeeld hoe je ‘global’ en ‘local’ praktisch verbindt door een ondernemer die in Nederland een concept gebruikt dat in Rwanda is bedacht of andersom. Zoals je partnersteden hebt, kan je ook jonge ondernemers verbinden als internationale partners. Als Wereldwinkel kan je beide partnerondernemers adopteren en hun product en het verhaal van de mensen achter het product in de etalage zetten. Groot voordeel is dat wat is bedacht op die wijze snel kan vermenigvuldigen. Zeker als alle 180 wereldwinkels supporter worden van het nog nader uit te werken concept van ‘inspirerende jongeren’. Uitgesproken vernieuwend is het idee samen een reizende wereldwinkel van de toekomst te ontwikkelen. Een pop-up winkel in panden die leeg staan.

Brandstof

Zijn het vrome voornemens en dromen? Integendeel, de motor staat aan en er zit genoeg brandstof in. De uitwerking is gestart en ik ben onder de indruk van de co-creatieve potentie van dit junioren – senioren- collectief. De synergie die is bereikt in deze eerste resultaatgerichte dialoog krijgt 13 mei op de Landelijke Wereldwinkel Ontmoetingsdag in Houten een concreet vervolg.

John van Balen, Dialoogplein Nederland en Wereldwinkel.Nu